Programy lojalnościowe pożyczkodawców – pożyczanie w jednej firmie

W perspektywie całego życia – poczucie posiadania gotówki i konta pełnego pieniędzy wzbudza w nas potrzebę oszczędzania, ale i chęci większych wydatków. Święta, ferie, wyprzedaże, wakacje, a także szereg imprez okolicznościowych często również wymusza dodatkowe koszty. I koniec końców wychodzi na to, że tylko nasze babcie umieją nie wydawać pieniędzy. Jednak wszystko jest dla ludzi – podobnie rozsądne pożyczanie. Czy warto korzystać z programów lojalnościowych firm pożyczkowych? 

Polacy biorą online! 

Branża pożyczek pozabankowych w Polsce przechodzi dużą metamorfozę. Powstał już Rejestr Instytucji Pożyczkowych prowadzony przez Komisję Nadzoru Finansowego. Wdrożono ograniczenia tyczące się pozaaodsetkowych opłat – czyli wszelkiej maści kosztów oraz prowizji pożyczek czy kredytów. Nastąpił również skok technologiczny szczególnie pomocny, w przypadku zobowiązań na niewielkie kwoty, gdzie w naturalny sposób istotna jest szybkość i elastyczność w ocenie złożonego wniosku przez klienta. 

I choć Polacy wykazują sporą rezerwę do pożyczkowania, to często i gęsto zadłużamy się. Wybieramy kredyty w bankach czy pożyczki-chwilówki, aby mieć pieniądze od ręki, gdy dopadną nas nagłe problemy finansowe (29%), ale i nieprzewidziane wydatki, które pochłonęły dotychczasowe oszczędności (27%). Dlatego obecnie – statystyczny konsument ma do oddania firmie pożyczkowej średnio 4,531 zł. Jeszcze w 2015 roku była to kwota dwa razy mniejsza – 2,451 zł. Tendencja do brania szybkich zobowiązań ma jednak drugie dno. W ostatnich latach wzrósł średni dochód przypadający na jedno gospodarstwo domowe. Ponadto branża pożyczkowa wzorując się na produktach bankowych, wprowadziła wiele udogodnień. Są to, np. limity pożyczkowe podobne do tych dostępnych na koncie osobistym, ale i dokładna weryfikacja klienta w bazach dłużników1. Od niedawna pożyczkodawcy proponują w swoich ofertach także programy lojalnościowe dla stałych klientów. Co warto o nich wiedzieć? Czytaj także: 

Program lojalnościowy – co to jest? 

Podobno – prawdziwie wartościowy klient zawsze wraca do swojego sprzedawcy. Niezależnie czy chodzi o sklep, drogerię, księgarnię, serwis internetowy czy … firmę pożyczkową. Owocem dobrej współpracy są bardzo często najrozmaitsze bonusy i rabaty dla stałych bywalców. Dlatego definiując, czym jest program lojalnościowy można pokrótce stwierdzić, że jest to forma działań marketingowych i promocji w sprzedaży, mająca na celu nagradzać stałych konsumentów w zależności od ich zakupów i wielkości.  

Jednak większość z nas zdążyła już zauważyć, że obecnie wiele firm poszerza formę swojego nagradzania, za wiele rozmaitych działań, jak np. polecenie znajomemu produktu danego usługodawcy. Coraz częściej stosowaną praktyką jest też traktowanie pakietów lojalnościowych jako skutecznych kanałów komunikacji z klientem. W jaki sposób? Otóż, firmy mogą przesyłać konsumentom komunikaty dotyczące najnowszych promocji, a nawet dostarczać spersonalizowane kody rabatowe. Jest więc jednym z prostych przykładów mechanizmu, jak zainteresować, utrzymać i skłonić klienta do lojalnego korzystania z określonych usług bądź zakupów. 

Rynek programów lojalnościowych w Polsce – jak się prezentuje? 

Według ostatnich badań przygotowanych przez Monitor Programów Lojalnościowych z sierpnia 2018 roku – powiew programów lojalnościowych sprawił, że Polacy coraz bardziej przekonują się do renomy bycia stałym klientem danego usługodawcy. 60% z nich podkreśla – brak konieczności posiadania karty plastikowej. Na kolejnych miejscach odnalazła się wygoda otrzymywania powiadomień o aktualnych promocjach (54%), a także możliwość sprawdzania salda rachunku oraz historii transakcji (51%)2. 

                              Monitor Programów Lojalnościowych 2018, sierpień 2018

Jak pod tym względem prezentuje się rynek firm pożyczkowych? Tutaj, jak wiemy oferty każdego pożyczkodawcy są różne zarówno pod względem minimalnej, jak maksymalnej kwoty pożyczki, ale też ponoszonych kosztów. Tym bardziej są inne również w kwestii programów lojalnościowych. Jednak to nie wszystkie różnice! 

  • Każda instytucja pozabankowa zastrzega sobie prawa zaglądania do baz informacji gospodarczej. Jedne więc odwiedzają wyłącznie BIK, jak: VIVUS, Wonga, Aasa czy Euroloan, zaś drugie dokonują wglądu również do innych rejestrów, jak KRD, ERIF, BIG “InfoMonitor” czy ZBP. Są to, np. Wandoo, Pożyczka Plus czy Ferratum,
  • Szybkość otrzymania zobowiązania – nie wszystkie firmy pożyczkowe pracują od poniedziałku do niedzieli. Poza tym część pracuje całą dobę, inne tylko do 18 w dni robocze, 

Dlatego, by wybrać korzystną ofertę warto sprawdzić wszystkie zapisy znajdujące się w umowie. Nawet te spisane drobnym druczkiem! Zaś jeszcze przed samym wyborem konkretnej propozycji, skorzystać z internetowego rankingu pożyczek pozabankowych. 

Lojalnym klientem być … – jakie korzyści z tego płyną? 

Każda firma pożyczkowa na szereg sposobów stara się przyciągnąć klienta. jeszcze bardziej walczy o takiego, który terminowo spłaca zaciągnięte zobowiązania, a przy tym wykazuje się dużą chęcią i ochotą dalszego pożyczania pieniędzy. W tym celu stosują wiele “chwytów” – wszystko po to, by zostawić pożyczkobiorcę przy sobie. Są to, m.in.: 

  • Prawdziwym “smaczkiem” zarówno dla nowych, jak i stałych klientów jest popularna – pierwsza pożyczka za darmo, z RRSO – 0%, która oznacza, że klient oddaje dokładnie tyle ile pożyczył, bez naliczania dodatkowych opłat i prowizji. Stanowi ona zachętę do związania najbliższej przyszłości z danym pożyczkodawcą, 
  • Kolejna pożyczka gratis – wiele firm pożyczkowych stosuje promocję darmowej czwartej czy piątej pożyczki, które nie są obarczone odsetkami i prowizją. Warunkiem są jednak regularne spłaty wcześniejszych zadłużeń i kwota pożyczki, która nie może przekroczyć wysokości poprzednio zaciągniętej! 
  • Bonusy finansowe – kryją się pod nimi różne promocje i zniżki, które mogą wiązać się z niższym oprocentowaniem kolejnej pożyczki, a także większą szansą na kredyt ratalny i to nie tylko w danej firmie, ale i u innego kredytodawcy. Każde terminowo na czas uregulowane zobowiązanie podnosi także zdolność kredytową i wiarygodność. Zarówno w oczach instytucji bankowych, jak i pozabankowych, 
  • Dostęp do platform edukacyjnych – wzbogacają wiedzę konsumentów w tematyce finansów oraz oferują wiele konkursów z atrakcyjnymi nagrodami. Choć na pierwszy rzut oka jest to mało atrakcyjna opcja, wcale tak nie jest. Rozwijanie własnej wiedzy to klucz do oszczędzania i świadomego pożyczania pieniędzy, 
  • Bonusy za polecenie – nagradzanie stałych klientów nagrodami pieniężnymi, zazwyczaj w kwocie 40-60 zł, która wypłacana jest przy kolejnej pożyczce. Bonus przyznawany jest tym osobom, które nakłonią bliskich do skorzystania z oferty, tym samym poszerzając grono przyszłych pożyczkobiorców, 
  • Promocje – są to wszelkiego rodzaju promocyjne ceny pożyczek online na różne okoliczności: majówkę, święta, ferie zimowe, Walentynki, wakacje, Dzień Kobiet, a nawet Black Friday. Oczywiście są one dostępne także dla nowych klientów. Jest to jednak mechanizm, który działa przyciągająco na każdą z grup informując ją o tym, że pożyczkodawca oferuje ciekawe rozwiązania, 
  • Wygoda oraz szybki dostęp do pieniędzy – klienta o renomie lojalnego, omija cała procedura rejestracji i weryfikacji wniosku, a pożyczone pieniądze otrzymuje na konto błyskawicznie. 

Czy opłaca się pożyczać w jednej firmie? 

Patrząc na różne okoliczności – by móc mówić o tym, że pożyczanie w danej firmie jest opłacalne, należy odpowiedzieć sobie na pytania: 

  • Jak często korzystasz z pożyczek pozabankowych? 
  • Jak bardzo ufasz swojemu pożyczkodawcy? 
  • Czy dana firma pożyczkowa oferuje pakiet lojalnościowy? 

Jeśli zamierzasz związać się z konkretną firmą pożyczkową na dłużej to warto przeanalizować ją pod każdym kątem opłacalności i wiarygodności! Przede wszystkim zwrócić uwagę na wymogi otrzymania zobowiązania oraz dodatkowe opłaty, jakie się z tym wiążą. Rzeczą równie istotną jest także skontrolowanie wierzytelności pożyczkodawcy. Nie jest to na pozór trudne – wystarczy zajrzeć do Polskiego Związku Instytucji Pożyczkowych, a także rejestru instytucji pożyczkowych zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Dokładna lista rzetelnych instytucji pożyczkowych znajduje się na stronie głównej KNF3. Zwykle pomocne są również opinie obecnych i dawnych klientów, które można znaleźć na stronie pożyczkodawcy, jak i serwisach internetowych. Taka weryfikacja jest wręcz niezbędna! W końcu firma pożyczkowa otrzymuje najbardziej poufne dane klientów – należy więc zaufać jej w stu procentach! 

W takim razie, gdy wszystko się zgadza warto skorzystać z programu lojalnościowego pożyczkodawcy? Jak najbardziej. Warto jednak pamiętać, by nie traktować atrakcyjnych ofert pożyczek jako recepty na wszelkie bolączki i problemy. W taki sposób bardzo łatwo wpaść w długi finansowe i stać się ofiarą spirali zadłużenia. 

Zalety – co zyskujesz z pomocą programu lojalnościowego? 

Recepta jest prosta – im częściej klienci korzystają z usług danej firmy pożyczkowej, tym więcej zyskują. W jaki sposób? Pożyczkodawcy kuszą wszelakimi profitami. Są to, m.in.. 

  • Wyższe kwoty kolejnych pożyczek i niższe koszty całkowite zaciągniętego zobowiązania, 
  • Kody rabatowe i promocje wysyłane bezpośrednio do klientów, 
  • Darmowe pożyczki – np. co czwarta za darmo, 
  • Okolicznościowe rabaty – związane z okazjonalnymi świętami, Cyber Monday, Wielkanocą, majówką czy rozpoczęciem roku szkolnego, 
  • Szybszy proces otrzymania pożyczonych pieniędzy, 
  • Wyrabianie nawyku terminowości – status lojalnego klienta posiadają wyłącznie osoby, które terminowo spłacają zadłużenie. Dlatego spóźnialscy bardzo często tracą ten przywilej! 

Wady – na co należy uważać korzystając z pakietu lojalnościowego? 

To prawda, że na programach lojalnościowych można dużo zaoszczędzić. Są też świetnym rozwiązaniem kreowania i utrzymania więzi z klientami. Należy jednak pamiętać, że niosą też ze sobą sporo zagrożeń.  

  • Promocje pożyczkowe oraz zbieranie punktów u danego usługodawcy nie mogą stać się sposobem na życie! W ten sposób bardzo łatwo popaść w długi i stać się ofiarą spirali zadłużenia, 
  • Nieumiejętność zarządzania pieniędzmi – pożyczając środki, klienci pożyczek często nie widzą sensu gospodarowania oszczędności na daleką przyszłość. Warto pamiętać o tym, że sytuacja na rynku pożyczkowym jest dynamiczna – dlatego każdy z nas powinien posiadać w zanadrzu oszczędności, nie licząc wyłącznie na instytucje finansowe, 
  • Brak planu finansowego – wbrew pozorom, ciągłe posiłkowanie się pożyczkami może skutkować marnotrawstwem pieniędzy na produkty i usługi, które nie są niezbędne. 

Którzy pożyczkodawcy oferują programy lojalnościowe? 

Wśród pożyczkodawców oferujących ciekawe programy lojalnościowe są m.in.: 

  • Pożyczka Plus – wysyłane e-maile lub SMS-em, dedykowane rabaty i kody promocyjne do 75% taniej,  
  • Wonga – tzw. Program Korzyści oferujący 10 kursów pakietu edukacyjnego. Ukończenie każdego to zwrot w wysokości 10 zł, 
  • SMART Pożyczka – rabaty i kody promocyjne do 25% taniej, 
  • LendOn – kolejne wyższe kwoty pożyczki, pierwsza pożyczka promocyjna, 
  • ExtraPortfel – kody promocyjne, atrakcyjne warunki spłaty kolejnych pożyczek, 
  • Wandoo – rabaty promocyjne do 50% dla stałych klientów, 
  • Via SMS – kody rabatowe dla stałych klientów, w zależności zaciągniętych pozyczek, 
  • Chwilówkomat – bony rabatowe ze zniżką na opłatę standardową doliczaną do każdej kolejnej pożyczki, 
  • Soho Credit i Filarum – tzw. Program afiliacyjny w ramach którego, klienci otrzymują prowizje za promowanie marki Filarum i Soho Credit, 
  • Lime Kredyt – rabaty na kolejną pożyczkę do 50%.

 

 

1. https://krd.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/2019/Poltora-miliarda-w-niesplaconych-pozyczkach

2. https://arc.com.pl/Polacy-przekonuja-sie-do-mobilnych-aplikacji-programow-lojalnosciowych-blog-pol-1540200760.html

3. https://www.knf.gov.pl/podmioty/Rejestry_i_Ewidencje/rejestr_instytucji_pozyczkowych

Oceń ten wpis

Informacje o pożyczkach



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *