Profil zaufany – jak działa? Jak założyć?

Chcesz załatwić sprawy urzędowe w możliwie, jak najszybszym czasie? Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie udostępniane przez platformę ePUPAP. Z pomocą usługi zyskujesz dostęp do serwisów administracji publicznej przez Internet. Jak założyć Profil Zaufany? Pokazujemy, jak krok po kroku w ciągu kilku minut stać się posiadaczem własnego Profilu w bankowości PKO BP, ING, Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK) oraz mBanku i wielu innych banków.

Profil Zaufany – czyli Ja to Ja!

profil zaufany logoCzasy nerwowego szukania dowodu osobistego w portfelu oraz niekończących się kolejek w urzędach powoli odchodzą w niepamięć. Od jakiegoś czasu Ministerstwo Cyfryzacji stawia na e-usługi. Dlatego Profil Zaufany – nazywany również eGO to bezpłatne narzędzie pozwalające na załatwienie wszelkich formalności urzędowych, m.in. poprzez portal ePUAP. Oznacza to, że sprawy związane, np. ze złożeniem wniosku o dowód, wystąpieniem o emeryturę “Mama 4 Plus” czy o Kartę Dużej Rodziny możesz równie dobrze wykonać całkowicie online. Co więcej – z pomocą Profilu nie tylko potwierdzasz swoją tożsamość w Internecie, ale posiadasz prawo do składania podpisu zaufanego (elektronicznego), dzięki któremu złożysz podpis na pismach, podaniach czy wnioskach składanych online do organów publicznych.

Korzystając więc z Profilu bardzo dokładnie weryfikowana jest tożsamość każdego użytkownika, który zanim założy konto musi udostępnić potwierdzony zestaw danych:

  • Imię (imiona) i nazwisko
  • Data urodzenia
  • Numer PESEL
  • Adres e-mail
  • Identyfikator użytkownika (login)

Wszystkie informacje zawarte w Profilu Zaufanym są tak zabezpieczone, by nikt – poza ich właścicielem, nie mógł z nich korzystać. Zatem możemy mówić, że każdy Profil Zaufany jest w 100% wiarygodny i bezpieczny.

Przykładowa rejestracja w Profilu Zaufanym. Źródło: gov.pl

Kto może założyć Profil Zaufany?

Konto na profilu może założyć każda pełnoletnia osoba, która:

  • Posiada dostęp do bankowości elektronicznej
  • Dysponuje aktualnymi danymi w serwisie internetowym banku
  • Posiada numer PESEL

Podpis potwierdzony PZ jest ważny 3 lata i po tym czasie można go przedłużyć. Każdy obywatel może posiadać tylko jedno konto na Profilu Zaufanym.

Dlaczego warto założyć PZ?

Profil Zaufany to nic innego, jak tożsamość użytkownika – tylko zaprezentowana w nowoczesnej wersji elektronicznej. Co można zyskać zakładając konto w serwisie?

  • Wygodę – to Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do określonego urzędu,
  • Oszczędność czasu – nie tracisz czasu na dojazd, stanie w długich kolejkach w urzędzie i oczekiwanie na swoją kolej,
  • Dostęp do różnych placówek w jednym miejscu – online załatwisz kilka spraw jednocześnie i to w urzędach działających nie tylko w Twojej okolicy, ale i w całej Polsce.

profil zaufany strona

Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, które może założyć każda pełnoletnia osoba. Źródło: pz.gov.pl

Co załatwisz z pomocą Profilu Zaufanego?

Jeśli założysz PZ to oprócz tego, że oszczędzasz czas, wygodę i wewnętrzny spokój to przede wszystkim zyskasz elastyczny wymiar składania wniosków, którego nie musisz dostosowywać do godzin urzędowania różnych instytucji.

Dlatego, dzięki Profilowi masz możliwość:

  • Złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego – ale też sprawdzić, czy jest unieważniony
  • Otrzymać odpisy aktów stanu cywilnego
  • Sprawdzić czy dokument tożsamości jest gotowy do odbioru
  • Zawnioskować o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
  • Sprawdzić swoje punkty karne
  • Złożyć wniosek o świadczenie rodzinne “500+”
  • Zgłosić urodzenie dziecka
  • Złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej
  • Wysłać pismo do podmiotu publicznego
  • Zameldować pobyt stały i czasowy
  • Złożyć deklarację podatkową na portalu podatkowym: PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37, PIT-38

wniosek profil zaufany

Przykładowa strona z załadowanym dokumentem do podpisu. Źródło: gov.pl

Dodatkowo możesz załatwić wiele innych spraw urzędowych, które wymagają potwierdzenia tożsamości, np.

  • Z pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) – np. masz możliwość umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysyłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, obserwować, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczeń oraz sprawdzać informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
  • W Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) – np. możesz założyć firmę, wznowić bądź zawiesić działalność gospodarczą, a nawet uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce,
  • W Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) – np. sprawdzisz swoje dane medyczne1.

Jak założyć i jak działa Profil Zaufany?

Jeśli przekonaliśmy Cię do faktu, że warto założyć PZ – to nie odkładaj tego na późniejszy czas. Profil Zaufany może założyć na trzy różne sposoby.

Krok pierwszy – przez Internet za pomocą konta bankowego.

Lista banków, które umożliwiają swoim klientom założenie PZ:

  • PKO Bank Polski
  • mBank
  • ING Bank Śląski
  • Pekao BP
  • Inteligo
  • Alior Bank
  • Envelo Grupa Poczty Polskiej
  • Millenium Bank
  • Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK)

profil zaufany przez bank

Lista banków, w których możliwe jest założenie PZ. Źródło: pz.gov.pl

Założenie Profilu Zaufanego za pośrednictwem konta bankowego zajmuje nie więcej niż kilka minut. W tym przypadku PZ wykorzystuje do identyfikacji użytkownika jego podstawowe dane, jak: imię i nazwisko oraz PESEL. Wystarczy, że:

  • Zalogujesz się na swoje konto bankowe
  • Odszukasz zakładki odnoszącej się do formularza Profilu Zaufanego
  • Zapoznasz się z informacjami w procesie rejestracji

Za każdym razem, gdy będziesz chciał zalogować się na PZ wybieraj opcję logowania przez system banku.

Krok drugi – za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Jeśli nie masz możliwości lub zwyczajnie nie chcesz zakładać PZ z użyciem konta bankowego, to możesz założyć go z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Dzięki temu, konto otworzysz bez wychodzenia z domu. Wystarczy tylko, że podpiszesz wniosek o potwierdzenie Profilu Zaufanego.

etapy wniosku o profil zaufany

Przejście na stronę logowania z pomocą certyfikatu kwalifikowanego. Źródło: gov.pl

Jak założyć Profil Zaufany?

  • Wejdź na stronę Profilu Zaufanego,
  • Kliknij zarejestruj się i wypełnij formularz,
  • Pojawi się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz go,
  • Wyświetli się kolejne powiadomienie, który potwierdzi poprawne złożenie wniosku. Pojawią się dwie opcje wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Wybierz drugie rozwiązanie,
  • Uruchom usługę PZ Signer,
  • Kliknij: Rozpocznij proces podpisu,
  • Zaznacz: Przejdź do podpisu i później: Podpisz dokument,
  • W nowym oknie wpisz numer PIN,
  • Zatwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Signer,
  • Wróć do przeglądarki internetowej i Potwierdź wykonanie kroków.

Krok trzeci – w punkcie potwierdzającym

System umożliwia użytkownikom złożenie wniosku w punkcie potwierdzającym. Funkcja ta przypada różnym urzędom oraz niektórych bankom. Taki wniosek o założenie profilu automatycznie wysyłasz online. Z kolei poufne dane potwierdzasz w punkcie potwierdzającym wybranym z listy (również za granicą). W tym celu pracownik punktu poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Później wydrukuje złożony przez Ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

potwierdzenie profilu zaufanego

Informacje niezbędne do uzupełnienia w trakcie składania wniosku w punkcie potwierdzającym. Źródło: gov.pl

Potwierdzenie Profilu Zaufanego – jaki wybrać punkt potwierdzający?

Najlepiej wybrać placówkę w najbliższej okolicy. Wyszukiwarkę punktów potwierdzających z dokładnymi adresami odnajdziesz na stronie Profilu Zaufanego2. Jak to zrobić?

  • Kliknij przycisk: Filtr po prawej stronie
  • W rubryce Miejscowość, wpisz nazwę miasta
  • Zaznacz przycisk Filtruj
  • Wyświetli Ci się lista placówek potwierdzających założenie PZ w Twojej okolicy

Jeśli wyszukiwarka nie odnalazła żadnego punktu potwierdzającego, wypełnij inne pole. W polu “Nazwa” wpisz nazwę konkretnego urzędu lub nazwę swojego województwa.

punkty potwierdzające profil zaufany

Przykładowa lista punktów potwierdzających. Żródło: pz.gov.pl

Profil Zaufany – prosta droga do e-urzędów!

Dzięki PZ możesz korzystać z setek usług online znajdujących się na różnych portalach, jak:

  • Serwis OBYWATEL.GOV.PL
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS)
  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • Rejestr Dowodów Osobistych

Przedłużenie okresu ważności Profilu Zaufanego

Jak wspomnieliśmy na początku, data ważności Profilu Zaufanego jest ograniczona i wynosi 3 lata. Jednak każdy użytkownik ma możliwość przedłużenia jego ważności o kolejne 3 lata. Po wygaśnięciu starego Profilu istnieje też opcja zmiany autoryzacji dla nowego konta.

przedłużenie ważności PZ

Przycisk przedłużania ważności Profilu Zaufanego na stronie. Źródło: gov.pl

W tym celu należy przejść do zakładki PZ i kliknąć w rubrykę: Przedłuż ważność. Następnie:

  • Wskaż z listy Metodę autoryzacji, np. SMS, e-mail
  • Kliknij w przycisk Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji

W momencie, gdy pomyślnie zweryfikujesz kanał autoryzacyjny, możesz przedłużyć termin ważności usługi – czyli innymi słowy, potwierdzić nowy profil z pomocą „starego” jeszcze ważnego profilu. Wystarczy, że klikniesz Autoryzuj i przedłuż profil zaufany.

autoryzacja profilu

Przykładowa strona ze szczegółami PZ. Źródło: gov.pl

Możesz również złożyć wniosek o przedłużenie ważności PZ. W pierwszym kroku – wybierz kanał autoryzacji i w drugim – podaj jednorazowy kod autoryzacyjny wysłany na e-maila lub SMS-a.

Unieważnienie Profilu Zaufanego – czy jest możliwe?

Tak. Każdy użytkownik PZ ma prawo do unieważnienia aktualnego Profilu. Jak tego dokonać?

unieważnienie profilu

Szczegóły wniosku w przypadku unieważnienia Profilu Zaufanego. Źródło: gov.pl

 

  • Wejdź w Szczegóły Profilu Zaufanego
  • Kliknij Unieważnij. Po tym zostaniesz przeniesiony na stronę zawierającą dane do unieważnienia Profilu
  • Zaznacz Unieważnij Profil
  • W pierwszym kroku, podaj powód unieważnienia i następnie kliknij: Tak, chcę unieważnić. W takiej sytuacji będzie musiał także wpisać kod autoryzacyjny, który przyjdzie na wybrany przez Ciebie kanał – po czym naciśnij przycisk: Unieważnij profil.

unieważnienie krok 2

Unieważnienie Profilu Zaufanego – podanie przyczyny. Źródło: gov.pl

Czy urząd, do którego zaloguje się użytkownik otrzyma jego dane logowania do banku?

Nie. Dane logowania klienta do banku, nie są nigdzie udostępniane.

Czy logowanie się do PZ za pomocą systemu bankowego jest bezpieczne?

Jak najbardziej. Zarówno korzystanie z serwisu internetowego banku, jak i utworzenie za jego pośrednictwem Profilu jest w pełni bezpieczne. Oczywiście pod warunkiem, że w prawidłowy sposób korzystasz ze wszelkich narzędzi proponowanych przez bank.

Czy Profil Zaufany i ePUAP oznaczają to samo?

Nie. PZ to darmowy serwis, dzięki któremu załatwisz formalności urzędowe bez wychodzenia z domu. Z kolei ePUAP to platforma administracji publicznej, z której może korzystać Profil.

Czy bank może założyć Profil Zaufany bez zgody klienta?

Nie. Każdy klient samodzielnie zakłada swój Profil potwierdzając go kodem autoryzacyjnym. Utworzenie konta jest dobrowolne i bezpłatne.

Czy e-urzędy przekazują bankom dane o użytkownikach?

Nie. Profil Zaufany służy jedynie autoryzacji i weryfikacji tożsamości. Nie przekazuje żadnych danych z urzędu do banków.

Czy mogę korzystać z PZ z dwóch banków jednocześnie?

Nie. Profil Zaufany może być powiązany jedynie z jedną instytucją.

Czy aby założyć PZ muszę wysłać skan dokumentu tożsamości?

Nie. Do rejestracji konieczne jest tylko poprawne wpisanie danych i posiadanie numeru PESEL. Nie potrzeba okazywać żadnych dodatkowych informacji i dokumentów.

Czy urzędnicy zyskują dostęp do danych użytkowników PZ?

Nie. PZ powstał jedynie do uwierzytelniania tożsamości na platformach administracji publicznej. Nie przekazuje więc, np. żadnych danych z banku do urzędu, do którego loguje się klient.

Profil Zaufany – czy warto założyć? Tak!

W dobie Internetu jest to z całą pewnością komfortowe rozwiązanie, które pozwala na wirtualne załatwienie spraw, bez konieczności wybierania się do stacjonarnej placówki. Dlatego, jeśli nie masz jeszcze Profilu Zaufanego to poważnie rozważ jego założenie. Sama rejestracja zajmuje zaledwie kilka minut i przy tym nie jest skomplikowana. Za to zapewnia oszczędność czasu, wygodę oraz składanie dokumentów o każdej porze i w każdym dniu, niezależnie od godziny urzędowania instytucji.

1. https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-w-punkcie-potwierdzajacym

2. Lista punktów potwierdzających: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList

Oceń ten wpis

Informacje o pożyczkach



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *