Jak zastrzec dowód osobisty?

Jak zastrzec dowód osobisty

Twój dowód osobisty został zgubiony, a może zniszczony? W takiej sytuacji niezbędne będzie jego zastrzeżenie oraz złożenie wniosku o wydanie nowego dokumentu. Sprawdź, kiedy i kto może zgłosić utratę dowodu oraz jak możesz tego dokonać! Cały proces nie jest wymagający, więc na pewno sobie poradzisz.

Kiedy i kto może zgłosić utratę dokumentu tożsamości?

Utratę dowodu osobistego może zgłosić każdy, kto zgubił ten dokument, niezależnie od tego czy dowód został skradziony czy zniszczony. Jeśli z kolei mowa o dokumencie dziecka, taką informację może zgłosić rodzic, podopieczny lub osoba, która jest pełnomocnikiem.

Kiedy można zgłosić utratę dokumentu tożsamości? Tak naprawdę w dowolnym momencie. Najlepiej zrobić to od razu, gdy tylko się zorientujesz, że zgubiłeś swój dokument.

W innym wypadku Twój dowód może znaleźć inna osoba. Dodatkowo zastrzec dowód osobisty zaleca się nawet w sytuacji, w której ciągle jesteś w jego posiadaniu, ale podejrzewasz, że ktoś mógł pozyskać dane i się nimi posłużyć.

dowód osobisty

Gdzie zastrzec dowód osobisty – dostępne opcje

Dowód osobisty możesz zastrzec w różnych miejscach. To nie tylko urząd, ale również bank. Możesz zastrzec dowód nawet przez internet – to wygodny i szybki proces. Poznaj zalety każdego z tych rozwiązań i dowiedz się, jak to wygląda w praktyce.

Zastrzeżenie dowodu osobistego w urzędzie gminy

Urząd gminy to jedno z miejsc, w którym możesz zastrzec swój dokument tożsamości. Procedura jest prosta. Należy poinformować pracownika odpowiedniego oddziału o zaistniałej sytuacji, a ten z kolei udostępni formularz zgłoszenia utraty dokumentu tożsamości.

Co ważne, do urzędu należy wziąć ze sobą inny dokument tożsamości, np. paszport. Jego brak nie pozwoli Ci na złożenia wniosku o nowy dokument.

Z kolei gdy miało miejsce uszkodzenie dowodu osobistego, dokument należy wziąć ze sobą. Dowód zostanie unieważniony od razu, gdy tylko zgłosisz jego utratę lub uszkodzenie.

Zastrzeżenie dowodu osobistego przez ePUAP

Zgubiony lub skradziony dowód tożsamości można również zgłosić przez internet. Aby tego dokonać, należy zarejestrować swój profil ePUAP. Następnie po zalogowaniu wystarczy odnaleźć sekcję „zgłaszania utraty lub uszkodzenia” oraz kliknąć przycisk Unieważnij.

Potwierdzenie unieważnienia dowodu osobistego następuje przez wpisanie kodu SMS przesłanego na numer telefonu podany w profilu zaufanym. Numer ten jest więc niezbędny.

Unieważnienie dowodu osobistego nastąpi od razu po zgłoszeniu takiej informacji. Nie wymaga działania urzędnika, system sam dokonuje zdalnej weryfikacji tożsamości. Nowy dowód wydany zostanie w ciągu ok. 2 tygodni.

Zastrzeżenie zgubionego dowodu w banku

Kolejnym miejscem, w którym możesz zgłosić uszkodzenie lub zgubienie dowodu osobistego, jest bank. Wystarczy, że wybierzesz się do najbliższego oddziału dowolnego banku. Nie musisz posiadać w nim konta bankowego, ani korzystać z produktów finansowych tej właśnie instytucji.

Zgłoszenie takiej informacji powoduje również poinformowanie o tym fakcie innych instytucji. W Rejestrze Dowodów Osobistych widnieją wszystkie banki działające w Polsce.

Niektóre banki umożliwiają także zgłoszenie zgubienia lub uszkodzenia dowodu osobistego przez telefon. To dobra alternatywa dla osób, które z jakichś powodów nie mają możliwości zalogowania się do systemu ePUAP.

Dodatkowo należy pamiętać, że wyrobienie nowego dowodu osobistego możliwe jest wyłącznie w urzędzie, w banku tego nie dokonasz.

Potrzebujesz pożyczki? Sprawdź chwilówki na dowód.

Zastrzeżenie dowodu w systemie BIK

Osoby przebywające za granicą z pewnością docenią możliwość zastrzeżenia dowodu osobistego w systemie BIK. Należy zarejestrować się lub zalogować i w sekcji „Moje dane” skorzystać z usługi „Zastrzeganie dokumentów”. Cały proces jest równie prosty co w przypadku systemu ePUAP.

Czym jest system „Dokumenty Zastrzeżone”?

System „Dokumenty Zastrzeżone” to centralna baza danych, która zawiera informacje o zastrzeżonych dokumentach. Inicjatorem powstania takiej bazy był Związek Banków Polskich.

To właśnie ten system umożliwia zgłoszenie utraty dokumentu np. w banku. Jego celem jest ochrona przed wyłudzeniami z użyciem cudzej tożsamości.

Baza danych może zostać udostępniona wyłącznie osobom, które posiadają odpowiednie upoważnienia lub poświadczenia. To nie tylko banki, ale również notariusze, niektóre agencje nieruchomości i wypożyczalnie, hotele, poczty i operatorzy telefonii komórkowej.

Co w przypadku kradzieży dowodu osobistego?

Jeśli miejsce miała kradzież dowodu osobistego, taką informację przede wszystkim należy zgłosić w najbliższym komisariacie Policji. Warto przy tym zaznaczyć, że ta instytucja nie ma dostępu do systemu dokumenty zastrzeżone, zatem zgłoszenie utraty dowodu nie wiąże się z jego zastrzeżeniem.

Sytuację, w której skradziono dowód, należy dokładnie opisać, nie pomijając żadnych szczegółów. Jeśli został skradziony np. portfel wraz z innymi dokumentami, czy pieniędzmi, nie należy pomijać tego faktu.

Wniosek o nowy dowód osobisty – co zawiera?

Po zgłoszeniu utraty dowodu, należy złożyć wniosek o nowy dokument tożsamości. Można tego dokonać przez internet lub w urzędzie. Oto wzór wniosku do wydania nowego dowodu osobistego.

jak wyrobić nowy dowód osobisty

Tego typu dokument zawiera m.in. dane osobiste, w tym imiona, nazwisko, numer PESEL, datę urodzenia, miejsce i obywatelstwo. Należy również uzupełnić dane kontaktowe, dane rodziców, a także powód ubiegania się o wydanie dowodu. Na końcu dokumentu należy złożyć podpis wraz z datą.

Do wniosku o wydanie nowego dowodu należy również dołączyć aktualne zdjęcie, które jest do tego niezbędne. Bez zdjęcia złożenie wniosku nie będzie możliwe.

5/5 - (1 vote)
Komentarze (0)
Zostaw komentarz