Bezpieczna bankowość internetowa

bezpieczna bankowość internetowa

Pandemia zmieniła wiele przyzwyczajeń Polaków. Coraz chętniej korzystamy z bankowości internetowej. Badania pokazują, że przybyło niemal milion umów bankowości elektronicznej, a o ponad dwa miliony wzrosła liczba użytkowników mobilnych aplikacji bankowych. Ponadto wykonywaliśmy więcej przelewów, choć na mniejsze kwoty.1 Nieustannie też rośnie liczba kont osobistych.

W ciągu roku odnotowano wzrost o 918 tys.2 Wyjaśniamy, czy pieniądze na koncie są bezpieczne i na czym polega oferowana obecnie dużo bardziej bezpieczna bankowość internetowa niż przed laty. Radzimy, jak internetowi użytkownicy kont osobistych mogą lepiej chronić swoje finanse.

Jak bank dba o bezpieczeństwo bankowości internetowej? 

Żeby wykonać przelew, sprawdzić saldo, a nawet aktywować dodatkowe usługi, np. otworzyć lokatę czy konto oszczędnościowe, dziś już nie musimy odbywać wizyty w placówce instytucji finansowej. Logując się na stronie banku czy w aplikacji, uzyskujemy dostęp do zarządzania kontem i korzystania z jego funkcjonalności w ramach wybranej oferty. Poprzez bankowość online można też złożyć wniosek o kredyt gotówkowy. Każda z operacji jest odpowiednio zabezpieczona. 

Banki zapewniają rozmaite rozwiązania, chroniące zarówno dane, jak i finanse klientów. Dla korzystających z bankowości online poprzez przeglądarkę jest to między innymi:

  • dwustopniowe uwierzytelnianie, 
  • wylogowanie w oknie z serwisem transakcyjnym,
  • ustawienie limitów operacji – według własnych preferencji można określić limity dzienne i ilościowe dla przelewów, płatności kartą,
  • autoryzacja transakcji i innych operacji.

Najbardziej skutecznym zabezpieczeniem jest dwustopniowe uwierzytelnianie (2FA). Polega to na tym, że klient najpierw wprowadza dane do logowania, a następnie potwierdza je poprzez unikalny kod z listy haseł jednorazowych, przesyłanych na numer telefonu komórkowego. Instytucje bankowe prowadzą też aktywny monitoring klienta pod kątem wykrywania nieupoważnionych operacji. Posiadają systemy monitorujące, które oceniają ryzyko każdej operacji.

Ponadto kontrolują strony internetowe, by wyłapać te podszywające się pod serwis bankowości internetowej. Banki nie wysyłają do swoich klientów zapytań o hasła czy inne dane poufne. W wiadomościach e-mail nie podają linków do stron transakcyjnych. 

Banki dla korzystających z bankowych aplikacji proponują na przykład:

  • logowanie poprzez indywidualny, unikalny kod PIN,
  • logowanie przy wykorzystaniu danych biometrycznych – odblokowanie dostępu do konta dzięki technologii rozpoznawania twarzy lub przez przyłożenie palca do czytnika linii papilarnych,
  • automatyczne wylogowywanie z aplikacji.

Bezpieczna bankowość internetowa – czym jest zagrożona?

Wirusy. Od momentu narodzin bankowości online odnotowano wiele wirusów, które dotknęły sektor finansowy. Były takie, które wykradały z kart płatniczych dane wrażliwe, i takie, które przechwytywały hasła z SMS wysłanych przez banki do klientów. Wirusy to nie jedyne zagrożenie, ale istotne. Dlatego zawsze, logując się do bankowości internetowej, należy używać zaufanego sprzętu. Warto omijać publicznie dostępne komputery, sieci WIFI.

Phishing. W przypadku niedoświadczonych użytkowników istnieje ryzyko ulegania podszywającym się pod bank i przekazywania wrażliwych danych. Takie praktyki to phishing. Złodziej wyłudza dane do logowania w systemie bankowości online, np. poprzez wysłanie linku przekierowującego do fałszywej strony, przypominającą bankową. W celu ochrony finansów zawsze warto zachować zdrowy rozsądek i nie podawać danych wrażliwych bez upewnienia się, z kim mamy do czynienia. Nie należy klikać w podejrzane linki i otwierać załączników przesyłanych mailowo, zwłaszcza z dziwnych adresów mailowych. Odmianą phishingu jest smishing, przestępstwo polegające na wysyłaniu SMS z treściami namawiającymi do kontaktu telefonicznego lub wejścia w przesłany link. 

Cyberatak. Dane przechowywane przez banki czy inne instytucje finansowe mogą dostać się w niepowołane ręce przez tzw. cyberprzestępców. Dzieje się tak najczęściej przez niewystarczające zabezpieczenie systemu bankowego. 

Bezpieczna bankowość online – jak się chronić?

Żeby bankowość internetowa była bezpieczna, powinniśmy z niej należycie korzystać. Warto stosować się do następujących wskazówek:

  • Przy każdym logowaniu na konto dokładnie sprawdzić poprawność adresu w przeglądarce i zweryfikować certyfikat bezpieczeństwa strony.
  • Nie należy zapisywać w widocznym miejscu, na telefonie czy komputerze ani udostępniać danych do logowania, loginu i hasła do internetowego systemu bankowego.
  • Istotna jest regularna zmiana hasła do logowania – tę operację można przeprowadzić po zalogowaniu do banku, zwykle w sekcji „Ustawienia”.
  • Najlepiej zadbać o instalację i regularne aktualizowanie programów antywirusowych.
  • Aplikacje bankowe na telefon dostępne są wyłącznie w oficjalnych sklepach: Google Play, App Store, Windows, zatem pobieranie ich z innych źródeł stanowi zagrożenie.
  • Korzystne jest regularne sprawdzanie historii przeprowadzanych transakcji i pilnowanie salda na koncie.

Jak reagować, kiedy bezpieczeństwo bankowości internetowej jest zagrożone?

W kraju działa zespół powołany do reagowania na zdarzenia, które naruszają bezpieczeństwo w sieci. To CERT Polska, zajmujący się przestępczością internetową, działający w strukturach NASK – Państwowego Instytutu Badawczego. Dzięki niemu każdy może zgłosić stronę internetową czy SMS, mogące wyłudzać dane osobowe i dane uwierzytelniające do kont bankowych. Formularz do zgłoszenia incydentu dostępny jest na https://incydent.cert.pl. Takie przypadki należy oczywiście od razu zgłaszać także w banku.

https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Raport-NetB@nk-Stabilny-przyrost-uzytkownikow-zdalnych-kanalow-bankowosci

https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/ranking-kont-osobistych-w-polsce-i-kwartal-2020-roku/7qbrmky

Komentarze (0)
Zostaw komentarz